Konferencja "Edukacja wobec Migracji"
Zapraszamy
Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji objęła patronatem konferencję "Edukacja wobec Migracji".
Miło nam będzie gościć prelegentów.
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych.
_____________________________________
Instytut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego
Instytut Religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego
Centrum Badań nad Edukacją i Integracją Migrantów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie
Międzynarodowe Centrum Kształcenia Politechniki Krakowskiej
Wschodnioeuropejski Instytut Psychologii w Kijowie
oraz
Urząd Miasta Krakowa
Rada Miasta Krakowa
Fundacja Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja w Krakowie
zapraszają do Krakowa na konferencję naukową, która odbędzie się 18 i 19 września 2017 roku
Przedmiotem konferencji chcemy uczynić rozważania nad zjawiskami migracyjnymi zmieniającymi charakter polskiej szkoły. Wśród uczniów coraz częściej spotkać można osoby z doświadczeniem migracyjnym, nie znające lub zaledwie w stopniu podstawowym posługujące się językiem polskim. Podobnie rzecz się ma z kompetencjami kulturowymi. Edukacja ku różnorodności nie jest wciąż opcją kształcenia realizowaną w codziennej polskiej praktyce szkolnej. Istnieje zatem potrzeba wypracowania przez polski system szkolny szeregu nowych rozwiązań dydaktyczno-metodycznych. Takich, które z jednej strony otworzą polskie szkoły na coraz szerszy kontakt z innością kulturową, z drugiej zaś w szybki sposób wykorzystując narzędzia inkluzyjne, wprowadzą nowych uczniów cudzoziemskich, a także polskie dzieci z doświadczeniem migracyjnym do sprawnego funkcjonowania i dalszego rozwoju w polskiej szkole i w Polsce.
Kluczowymi wątkami tematycznymi, ważnymi z tak rozumianej perspektywy edukacyjnej, są naszym zdaniem następujące obszary i zagadnienia:
uczeń z doświadczeniem migracyjnym w polskiej szkole;
edukacja włączająca w perspektywie psychologicznej, pedagogicznej i glottodydaktycznej;
wpływ obecności uczniów z doświadczeniem migracyjnym na środowisko szkolne;
kompetencje (między)kulturowe uczniów i nauczycieli polskich szkół;
świadomość znaczenia inkluzji w środowisku polskich pedagogów i nauczycieli (także glottodydaktyków);
znaczenie znajomości języka w procesie inkluzji;
język polski jako język edukacji w kontekście procesów inkluzyjnych;
edukacja przedmiotowa jako wspieranie otwartości na różnorodność kulturową
i językową;
zintegrowane nauczanie językowo-przedmiotowe (CLIL) jako glottodydaktyczny instrument sprzyjający sukcesowi inkluzji językowej i kulturowej;
rozwiązania programowe i metodologiczne dydaktyki języka polskiego jako obcego
i możliwości ich wykorzystania w dydaktyce języka polskiego jako drugiego;
dobre praktyki w zakresie nauczania innych języków jako drugich w innych systemach edukacyjnych;
zarządzanie językową i kulturową różnorodnością w szkołach (szanse i zagrożenia).
Chcemy, aby dyskusja nad tak sformułowanymi zagadnieniami miała charakter interdyscyplinarny, dlatego zapraszamy socjologów, pedagogów, glottodydadaktyków i psychologów, zainteresowanych problematyką inkluzji oraz kształceniem językowo-kulturowym uczniów polskich szkół z doświadczeniem migracyjnym.
Konferencja wpisuje się w cykl wydarzeń promujących przyjęty przez Radę Miasta Krakowa we wrześniu 2016 roku Program Miejski „Otwarty Kraków”, przygotowany przez Wydział Spraw Społecznych UMK, a zainspirowany wspólnym projektem prowadzonym przez Stowarzyszenie INTERKULTURALNI PL oraz Miejski Ośrodek Wspierania Inicjatyw Społecznych. Celem programu „Otwarty Kraków” jest popularyzacja działań na rzecz różnorodności kulturowej i społecznej oraz integracja cudzoziemców w Krakowie.
Formularze zgłoszeniowe z tematem i abstraktem referatu prosimy przesyłać na adres eduintegra.ils@uw.edu.pl do 30 czerwca 2017. Po konferencji planowane jest wydanie monografii zbiorowej. Udział w konferencji i publikacja są bezpłatne.
Program konferencji
Komitet Organizacyjny
Prof. UW dr hab. Przemysław E. Gębal - Przewodniczący
Prof. dr hab. Władysław T. Miodunka
Urszula Majcher-Legawiec
Mariusz Czech
KOMITET NAUKOWY KONFERENCJI:
Prof. dr hab. Halina Grzymała-Moszczyńska
(Uniwersytet Jagielloński, Kraków)
Prof. dr hab. Władysław Miodunka
(Uniwersytet Jagielloński, Kraków)
Prof. dr hab. Jerzy Nikitorowicz
(Uniwersytet w Białymstoku)
Prof. UW dr hab. Przemysław E. Gębal
(Uniwersytet Warszawski)
Prof. SGGW dr hab. Krystyna Błeszyńska
(Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Prof. UP dr hab. Małgorzata Pamuła-Behrens
(Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków)
Prof. dr hab. Irina Manokha
(Wschodnioeuropejski Instytut Psychologii w Kijowie, Ukraina)
Dr hab. Marta Szymańska
(Uniwersytet Pedagogiczny, Kraków)