Tam dom twój... Ogólnopolska konferencja naukowa "Kulturowe wizerunki przestrzeni domowych"
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA TAM DOM TWÓJ... KULTUROWE WIZERUNKI PRZESTRZENI DOMOWYCH
Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji
Kraków, 3–4 grudnia 2016 r.
Program konferencji
SOBOTA
|
|||
8.45 |
Rejestracja |
||
|
[sala 114] |
[sala 111] |
[sala 108] |
9.15 |
Otwarcie konferencji |
|
|
9.30-11.00 |
Panel 1A: Dom na gruncie indyjskim |
Panel 1B: Krakowskie przestrzenie |
Panel 1C: Dom jako projekt |
Dorota Kamińska-Jones (UMK) – |
Justyna Rosowska (UJ) – Dom w przestrzeni miejskiej XIV-wiecznego Krakowa na podstawie zapisek z ksiąg radzieckich i ławniczych |
Aleksandra Łozińska (UJ) – Mieszkanie jako projekt tożsamościowy – narracja o domu w wybranych czasopismach wnętrzarskich |
|
Marta Zabłocka (UJ) – Protezy brytyjskości: fantomowe domy kolonizatorów (na przykładzie wybranych utworów Rudyarda Kiplinga) |
Daria Będkowska (UJ) – Kurnik w wannie i inne osobliwości nowohuckich mieszkań (1949-1955) |
Kamil Śmiechowski (UŁ) – „Buchnęło na niego gorące, piwniczne powietrze przesycone zgnilizną i wilgocią…” Mieszkanie robotników łódzkich przełomu XIX i XX wieku jako temat społecznie zaangażowanej literatury i publicystyki |
|
Katarzyna Kapusta (UAM) – Pod opieką bóstw. Przestrzeń domu w kulturze indyjskiej |
Kamila Biedrońska (UJ) – Wizerunek nawiedzonego budynku w Krakowie. Dom na Kosocickiej i ciemność |
Michał Krzyżanowski (UMCS) – Każdy dom jest palarnią opium – sytuacja mieszkaniowa w XIX-wiecznym chinatown w relacjach mieszkańców San Francisco |
|
11.00-11.15 |
przerwa |
||
11.15-13.15 |
Panel 2A: Dom starożytny |
Panel 2B: Dom jako idea (cz. 1) |
Panel 2C: Dom zbudowany ze słów |
Katarzyna Kleczkowska (UJ) – Zwierzęta domowe w starożytnej Grecji i Rzymie |
Beata J. Gawryszewska (SGGW) – Wizerunek ogrodu przydomowego. Struktura przestrzenna, wizerunek i specyfika użytkowania przyrodniczo-kulturowej przestrzeni zamieszkiwania |
Karolina Górniak-Prasnal (UJ) – „Spróbuj zbudować dom ze słów”. Figura domu w poezji Krystyny Miłobędzkiej |
|
Paulina Nicko-Stępień (UWr) – Domowe kapliczki dla bliskich zmarłych jako wyraz kultu pośmiertnego w starożytnej Mezopotamii |
Agata Ziomek (UAM) – Zamieszkiwanie jako forma relacji między domem a jego użytkownikiem – postmodernistyczna humanizacja budownictwa |
Andrzej Frączysty (UW) – Dom czyli język. Studium ambiwalencji przestrzeni domowej w poezji Eugeniusza Tkaczyszyna – Dyckiego |
|
Karolina Hruby (UJ) – Skąd wzięły się „pałace” minojskie? Architektura mieszkalna wczesnobrązowej Krety |
Marta Maliszewska (UW) – „Dom jako Forma Otwarta” versus „Dom Bezpieczny” |
Monika Brągiel (UJ) – Bycie z przestrzenią albo w stronę domu. O konstytuowaniu, roli i znaczeniu przestrzeni własnej w poemacie Dokąd bądź Krzysztofa Siwczyka |
|
|
Jerzy Fatyga (KUL) – Przestrzeń domowa mieszkańców starożytnego Izraela a osadnictwo w okresie przełomu II i I tysiąclecia |
Magdalena Garnczarska (UJ) – „Bo wielki jest naprawdę i wielki jest dom Jego, wysoki i obszerny, i «lśniący pięknością, tak że przewyższa domy synów ludzkich»”, symbolika związana z domem Bożym w „Uroczystej mowie na budowę kościołów” Euzebiusza z Cezarei |
|
13.15-14.45 |
przerwa obiadowa |
||
14.45-16.15 |
Panel 3A: Domy nie tylko żywych |
Panel 3B: Dom jako idea (cz. 2) |
Panel 3C: Architektura domu |
Natalia Skórnicka (UJ) – Pochówki rezydencjonalne na stanowisku Yanaorco (tradycja Cayamarca, Peru) w kontekście grzebalnego znaczenia przestrzeni domowej |
Dominika Oleś (PWr) – Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość śląskich osiedli robotniczych |
Oskar Lubiński (UW) – Twój kubański dom. Przemiany przestrzeni domowej i jej znaczeń w kontekście turystyki indywidualnej na przykładzie casas particulares na Kubie |
|
Małgorzata Jujka (UJ) – Dom – przestrzeń tylko dla żywych? Zmarli jako stali mieszkańcy dziedzib ludzkich na przykładzie osady w Çatal Höyük |
Błażej Filanowski (UŁ) – Obrazy mieszkania-maszyny |
Maciej Wierzbicki (UJ) – Dom typu darbazi jako część kompleksu mieszkalnego w Swanetii – architektura, symbolika i jego znaczenie w kulturze Swanów |
|
Justyna Rzońca (UJ) – Wozy-domy w kurhanach nomadów Wielkiego Stepu jako domy po śmierci |
Anna Wierzbińska (UJ) – Mit amerykańskiego „Domku na Przedmieściu” |
Bożena Błażewicz-Tomczyk (ASP) – Współczesny dom podhalański inspirowany stylem zakopiańskim |
|
16.15-16.30 |
przerwa |
||
16.30-18.00 |
Panel 4A: Dom poetycki, dom wykreowany? |
Panel 4B: Domy bajkowe |
Panel 4C: Dom a tożsamość |
Jolanta Nawrot (UAM) – Poezja jako domostwo bycia w poematach Tomasza Różyckiego, Krzysztofa Siwczyka i Macieja Roberta |
Rafał Kołsut (UJ) – Wolnoć Animku w swoim domku – przemiany wizerunków przestrzeni domowych w kreskówkach XX wieku |
Gerard Ronge (UAM) – Powrót do domu, czyli tożsamość wykorzeniona |
|
Anna I. Wójcik (UJ) – Słów kilka tym, jak Tao Yuanming zrealizował zamieszkanie „daleko od miasta” |
Zofia Żółtek (UW) – Bezpieczna dolina. Wizja domu w serii o Muminkach Tove Jansson |
Joanna Maurer (Uniwersytet Masaryka w Brnie) – „Kiedy „dom” oznacza więcej niż jeden kraj”. Pojmowanie „domu” przez transmigrantów na przykładzie Polaków mieszkających w czeskim Brnie |
|
Tomasz Wawrzyniak (UJ) – „Całe życie na walizkach z własnej skóry”, czyli głos w sprawie domu i przestrzeni mieszkalnej w poezji Stanisława Barańczaka |
Aleksandra Wieczorkiewicz (UAM) – „Nie ma to jak w domu”. Literackie reprezentacje przestrzeni domowej w utworach angielskiej klasyki dziecięcej (na przykładzie powieści O czym szumią wierzby Kennetha Grahame’a)
|
Monika Stępień (UW) – Żydowskie domy w powojennej Polsce w świetle literatury dokumentu osobistego |
|
NIEDZIELA |
|||
9.15 |
Rejestracja |
||
9.30-11.30 |
Panel 5A: Przestrzenie domowe w ujęciu japońskim |
Panel 5B: Dom utracony |
Panel 5C: Dom kobiet |
Magdalena Piotrowska (UAM) – Przestrzeń wnętrz domowych na drzeworytach japońskich ze zbiorów Muzuem Narodowego w Poznaniu |
Joanna Mrowiec (UJ) – Wojna domowa czy wojna o dom? – przestrzeń domowa w powieści libańskiej po 1975 roku |
Marta Zmyślna (UJK w Kielcach) – Wszędzie źle, ale w domu najgorzej, czyli dom w czasach anomii – pejoratywne konotacje przestrzeni domowej w polskiej poezji kobiecej epoki postmodernizmu |
|
Katarzyna Żarnowska (UJ) – Kuchnia opuszczona, czyli o współczesnych przemianach w japońskich domach i rodzinach |
Anna Kuchta (UJ) – W poszukiwaniu straconej przestrzeni. Mała Zagłada Anny Janko jako opowieść o odkrywaniu rodzinnej historii |
Katarzyna Pastuszek (UŚ) – Litewski eruw. Orzeszkowej kobiece „zmieszanie” przestrzeni. |
|
Agnieszka Kiejziewicz (UJ) – Kiedy dom zmienia się w pułapkę przynależności. Negatywne obrazy przestrzeni domowych w kinie japońskim |
Joanna Katarzyna Puchalska (UJ) – Brunatne domy |
Sara Kusz (UJ) – „Dla kobiety nie ma jak dom”. Kobiety a przestrzeń domowa w twórczości Gabrieli Zapolskiej |
|
Gabriela Matusiak (UJ) – Dom i rodzina czy dom bez rodziny? – wybrane problemy społeczne w Japonii a pojęcie „domu” |
Katarzyna Kuchowicz (UJ) – Dom utracony, czyli kilka słów o wizerunkach domu w świadectwach przymusowych migracji z lat 1945-1948 |
Magdalena Brodacka (UJ) – Dom głosem kobiety we współczesnej literaturze czeskiej |
|
11.30-11.45 |
przerwa |
||
11.45-13.15 |
Panel 6A: Dom nieoczywisty |
Panel 6B: Dom naznaczony wojną |
Panel 6C: Przestrzeń ożywiona |
Weronika Węc (UJ) – Koncepcja domu jako konstelacji w Kosmosie Witolda Gombrowicza |
Karol Pluta (UJ) – Powrót do rodzinnego domu we wspomnieniach Żydów ocalałych z Holokaustu wywodzących się z Polski |
Amelia Wichowicz (UJ) – Tam straszy! Nawiedzone domy w amerykańskim kinie grozy |
|
Magdalena Nowakowska (UŁ) – Dom w polskiej literaturze współczesnej – konstrukcja i dekonstrukcja |
Monika Gromala (UJ) – „Człowiek mieszka w tym domu który się bawi wężami” – trudne dziedzictwo nazistowskich budynków mieszkalnych |
Adrianna Fiłonowicz (UAM) – Dom jak żywa istota. Analiza przestrzeni domowych w filmie Crimson Peak Guillerma Del Toro |
|
Magdalena Wąsowicz (UJ) – Ojczyzna wyobrażona – granice Polski w historiach alternatywnych |
Sylwia Papier (UJ) – Pod podłogą, na strychu, za ścianą… Casus domu Anny Frank jako miejsca ukrycia oraz sposoby jego prezentacji teatrze i filmie |
Marta Błaszkowska, Maciej Kuster (UJ) – Nikt nie jest panem we własnym domu. Formy i funkcje przestrzeni domowej w Incepcji Christophera Nolana |
|
13.15-14.45 |
przerwa obiadowa |
||
14.45-16.45 |
Panel 7A: Dom, czyli przestrzeń, czas i afekt |
Panel 7B: Domy obu Ameryk |
Panel 7C: Dom w filmie |
Justyna Kiełkowicz (UJ) – Domy tymczasowe, domy opuszczone. Przestrzeń domowa w powieściach Johna Maxwella Coetzee’ego |
Konrad Butas (UJ) – Dona C. Talayesvy – Indianina Hopi wspomnienia o domu |
Kaja Łuczyńska (UJ) – Home invasion movies jako pokłosie wydarzeń z 11 września 2001 roku |
|
Patrycja Malicka (UAM) – Ruina przestrzeni domowej w późnej twórczości Włodzimierza Odojewskiego |
Magdalena Lewandowska (UJ) – Dom Irokezów jako zwierciadło zmian społecznych w XVII oraz XVIII wieku |
Rafał Christ (UJ) – Kosmici w naszym domu! O amerykańskich filmach science-fiction z lat 50. |
|
Barbara Trygar (UR) – Fenomenologia przestrzeni domu na przykładzie powieści Dom ciszy Orhana Pamuka |
Magdalena Więckowska (UJ) – Zagospodarowanie przestrzenne struktur mieszkalnych w dobie rozkwitu Imperium Azteków |
Jacek Wiaderny (UW) – Dom w perspektywie kamery. Poetyka mieszkaniowa w filmie Ostatnia rodzina |
|
Marcin Czardybon (UW) – „Twoje łóżko już się ostatecznie wyspało w twoim domu”. Wernera Schwaba przestrzenie domowe i domowe abiekty |
Dorota Bojkowska, Magdalena Krzemień, Natalia Tołsty (UJ) – Casa Maya, czyli niekonwencjonalne przestrzenie domowe u prekolumbijskich Majów |
Dominika Zielińska (SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny w Warszawie) – Spotkania przy stole. Jadalnia jako filmowa alegoria kontestacji |
|
16.45-17.00 |
przerwa |
||
17.00-18.30 |
Panel 8A: Dom wyobrażony |
Panel 8B: Dom jako przestrzeń sztuki |
Panel 8C: Dom przez pryzmat przedmiotu |
Katarzyna Górzyńska-Herbich (UW) – Willa z bocianem. Przestrzeń domu w opowiadaniach z tomu „Ogrody” Jarosława Iwaszkiewicza |
Klaudia Węgrzyn (UJ) – Domator Zdzisław Beksiński. Między Sanokiem a Służewem |
Agnieszka Fulińska (UJ) – Prywatna nostalgia i wspólnota wspomnień. Pamiątki napoleońskie jako element wystroju domu w XIX wieku |
|
Urszula Trojanowska (UJ) – Dom marzeń i snów. Opowiadania Jeleny Dołgopiat i Anatolija Kurczatkina |
Karolina Wilczyńska (UAM) – Domowe przestrzenie sztuki a instytucja: apt-art w komunistycznej Moskwie |
Sara Arbter (PWr) – Antaba drzwiowa – łącznik między światami, amulet, ornament |
|
Mateusz Żebrowski (UŁ) – Dom w literackich i filmowych ojczyznach magicznych |
Ada Florentyna Pawlak (UŁ) – Strych dzienny, strych nocny – artystyczne uniwersum łódzkiej awangardy |
Katarzyna Kurowska (UJ) – Domy lalek – sztuka, pasja czy symulakr upragnionej przestrzeni? |
|
18.30 |
Zakończenie konferencji |
Zapraszamy również na stronę wydarzenia na FB, gdzie znajduje się galeria zdjęć.
Osoba publikująca: Wojciech Kosior