Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nauka

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Publikacje

The Temple Road Towards a Great India. Birla Mandirs as a Strategy for Reconstructing Nation and Tradition

The book is a results of research carried out within the National Science Center project - "Birla mandir - modern Hindu temple complexes as an example of modernization by going back to tradition" (2014-2018) [UMO-2013/09/B/HS1/02005].The research work, aimed at collecting documentation about the temples and conducting a preliminary analysis, included 19 temple complexes founded from scratch by the Birla family from the 1930s until the 1990s. Among them we may enumerate the best known and the most recognizable - for example, Shri Lakshmi Narayan in New Delhi - as well as smaller shrines, which are more local in character such as Rama Mandir in Akola (Maharashtra). All of them were visited during three fieldwork trips, and many studies were made in order to establish the most important issues relating to the origin and idea of a modern temple in the national context in pre-independence India.

Joga w Polsce od końca XIX wieku do 1939 roku : konteksty ezoteryczne i interpretacje

Celem książki jest ukazanie ogółu idei związanych z jogą w Polsce w okresie od końca XIX wieku do 1939 roku wraz z kontekstem, z którego wyrastała i od którego pozostawała zależna. Joga w Polsce, w omawianym okresie, pozostawała ściśle związana z zachodnimi tradycjami ezoterycznymi (m.in. teozofią, antropozofią, agni jogą, spirytyzmem) – one to wyznaczyły ramy rozumienia jogi, jej interpretacji i wreszcie tego, jak była wcielana w praktykę życia codziennego. Jednocześnie jednak to właśnie ów kontekst ezoteryczny sprawił, że na gruncie polskim joga została związana z bogatym zespołem motywów narodowościowych, patriotycznych, niepodległościowych oraz mesjanistycznych i millenarystycznych, które nadały jej specyficzny charakter.Celem książki jest ukazanie ogółu idei związanych z jogą w Polsce w okresie od końca XIX wieku do 1939 roku wraz z kontekstem, z którego wyrastała i od którego pozostawała zależna. Joga w Polsce, w omawianym okresie, pozostawała ściśle związana z zachodnimi tradycjami ezoterycznymi (m.in. teozofią, antropozofią, agni jogą, spirytyzmem) – one to wyznaczyły ramy rozumienia jogi, jej interpretacji i wreszcie tego, jak była wcielana w praktykę życia codziennego. Jednocześnie jednak to właśnie ów kontekst ezoteryczny sprawił, że na gruncie polskim joga została związana z bogatym zespołem motywów narodowościowych, patriotycznych, niepodległościowych oraz mesjanistycznych i millenarystycznych, które nadały jej specyficzny charakter.

Język irlandzki jako element tożsamości kulturowej Irlandczyków w Republice Irlandii w XX i XXI wieku

Głównym celem, jaki postawiła sobie Autorka książki, na którą składa się sześć rozdziałów, było zbadanie miejsca języka irlandzkiego w życiu Irlandczyków w Republice Irlandii w XX i XXI wieku. Z określeniem miejsca języka irlandzkiego w życiu Irlandczyków łączyło się określenie jego miejsca w ich tożsamości. Początkowo oczywiste wydawało się, że chodzi o tożsamość narodową. Jednak po przeprowadzeniu szczegółowej analizy różnorodnego materiału badawczego okazało się, że chodzi o tożsamość kulturową. Autorka przedstawia również mechanizm przechodzenia od tożsamości narodowej do tożsamości kulturowej.Głównym celem, jaki postawiła sobie Autorka książki, na którą składa się sześć rozdziałów, było zbadanie miejsca języka irlandzkiego w życiu Irlandczyków w Republice Irlandii w XX i XXI wieku. Z określeniem miejsca języka irlandzkiego w życiu Irlandczyków łączyło się określenie jego miejsca w ich tożsamości. Początkowo oczywiste wydawało się, że chodzi o tożsamość narodową. Jednak po przeprowadzeniu szczegółowej analizy różnorodnego materiału badawczego okazało się, że chodzi o tożsamość kulturową. Autorka przedstawia również mechanizm przechodzenia od tożsamości narodowej do tożsamości kulturowej.

Wyobraźnia w kulturze. Duchowość, sztuka, literatura

Ważnym ujęciem wyobraźni są konteksty ezoteryczne. Wbrew pozorom ten niszowy aspekt twórczości nie jest zarezerwowany jedynie dla ekscentrycznych dziwaków. W kulturze Zachodu ezoteryzm dostarcza bowiem podpowiedzi i obrazów ważnych w perspektywie egzystencjalnych doświadczeń oraz w sytuacji niepewności wiedzy. Cechą charakterystyczną tych intuicji jest wyrazisty rys irracjonalny. Dzięki tej archaizacji człowiek może wrócić do doświadczenia świata będącego żywą całością, w której każdy element może odnaleźć swój sens i spełnienie. Jednocześnie ezoteryczne kody zapraszają odbiorcę do intelektualnej gry, w której nie ma jednoznacznych rozwiązań, są natomiast liczne cytaty i skojarzenia, pozwalające budować własną interpretację przedstawionego świata, w której znane od dawna symbole nabiorą nowych treści, określą nowy mit.Ważnym ujęciem wyobraźni są konteksty ezoteryczne. Wbrew pozorom ten niszowy aspekt twórczości nie jest zarezerwowany jedynie dla ekscentrycznych dziwaków. W kulturze Zachodu ezoteryzm dostarcza bowiem podpowiedzi i obrazów ważnych w perspektywie egzystencjalnych doświadczeń oraz w sytuacji niepewności wiedzy. Cechą charakterystyczną tych intuicji jest wyrazisty rys irracjonalny. Dzięki tej archaizacji człowiek może wrócić do doświadczenia świata będącego żywą całością, w której każdy element może odnaleźć swój sens i spełnienie. Jednocześnie ezoteryczne kody zapraszają odbiorcę do intelektualnej gry, w której nie ma jednoznacznych rozwiązań, są natomiast liczne cytaty i skojarzenia, pozwalające budować własną interpretację przedstawionego świata, w której znane od dawna symbole nabiorą nowych treści, określą nowy mit.

Rozmowy o kolorze w malarstwie

Obraz powstaje w przestrzeni oświetlonej światłem miejsca, a następnie oglądany jest w zupełnie nowych warunkach, zwykle też w innym oświetleniu. Plamy barwne zmieniają swoją intensywność, tonalność, pojawiają się między nimi asocjacje dalekie od zamierzeń autora. A zatem to w naszej wyobraźni następuje odczytanie przesłania malarza, dostosowane do indywidualnej wiedzy i wrażliwości. Intuicyjnie odbieramy też barwy, zgodnie z zakodowanym w pamięci osobistym wzorcem kolorów. Dlaczego uważam, że warto tę książkę przeczytać, zanurzyć się w prowadzonej przez autorów narracji? Jej wartością jest spojrzenie z dystansu na zagadnienia związane z kolorami i ich wzajemnym oddziaływaniem na płaszczyźnie obrazu. Nie znajdziemy w niej gotowych rozwiązań lub sugestii, ale z pewnością poruszy ona wyobraźnię malarza, a dla innych będzie źródłem istotnej wiedzy.Obraz powstaje w przestrzeni oświetlonej światłem miejsca, a następnie oglądany jest w zupełnie nowych warunkach, zwykle też w innym oświetleniu. Plamy barwne zmieniają swoją intensywność, tonalność, pojawiają się między nimi asocjacje dalekie od zamierzeń autora. A zatem to w naszej wyobraźni następuje odczytanie przesłania malarza, dostosowane do indywidualnej wiedzy i wrażliwości. Intuicyjnie odbieramy też barwy, zgodnie z zakodowanym w pamięci osobistym wzorcem kolorów. Dlaczego uważam, że warto tę książkę przeczytać, zanurzyć się w prowadzonej przez autorów narracji? Jej wartością jest spojrzenie z dystansu na zagadnienia związane z kolorami i ich wzajemnym oddziaływaniem na płaszczyźnie obrazu. Nie znajdziemy w niej gotowych rozwiązań lub sugestii, ale z pewnością poruszy ona wyobraźnię malarza, a dla innych będzie źródłem istotnej wiedzy.