Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Aktualności

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Wyjazd naukowy Koła Naukowego Porównawczych Studiów Cywilizacji pt. "Rzym - śladami cywilizacji europejskiej od starożytności do współczesności" (5-9.12.2022)

Zachęcamy do zapoznania się z relacją z wyjazdu Koła Naukowego:

W dniach 5-9 grudnia 2022 r. nasze koło, pod naukową opieką dr Grażyny Bąkowskiej-Czerner i dr Joanny Gruszewskiej, zorganizowało wyjazd naukowy pt.: "Rzym - śladami cywilizacji europejskiej od starożytności do współczesności".

Celem naszego wyjazdu było odbycie kwerendy muzealnej po najważniejszych ośrodkach kulturowych Rzymu, w których mogliśmy zobaczyć największe dzieła sztuki, architektury i kultury cywilizacji europejskiej od czasów starożytnych do czasów dzisiejszych.

5 grudnia nocą wylądowaliśmy w Rzymie, aby następnego dnia z samego rana zapoznać się bliżej z historią i architekturą Koloseum, starożytnego amfiteatru, na którym odbywały się m. in. walki gladiatorów. W okolicach znajdował się również kompleks tzw. "antycznego Rzymu", czyli Forum Romanum, Fora cesarskie, Palatyn etc. Po tych wszystkich wspaniałych miejscach oprowadziła nas, wygłaszając uprzednio wykład o Rzymie w później starożytności, pani profesor Carla Sfameni z Uniwersytetu Bolońskiego we Włoszech. Wieczorem pani dr Bąkowska-Czerner zabrała nas do Panteonu, dawnej rzymskiej świątyni poświęconej boskim patronom Rzymu. Mieliśmy okazję zobaczyć także cudowną fontannę di Trevi z XVIII wieku.

Kolejny dzień spędziliśmy na zwiedzaniu Watykanu, głównie Muzeów Watykańskich, Placu i Bazyliki św. Piotra, a także Grot Watykańskich, gdzie pochowany jest sam św. Piotr z wieloma swoimi następcami. Dzień pełen ogromnej dawki mistrzowskich dzieł sztuki spod dłuta wybitnych artystów zakończyliśmy pod Zamkiem św. Anioła, znanym również jako grobowiec cesarza Hadriana.

W czwartek wybraliśmy się na kolejną porcję wrażeń związaną z historią sztuki antycznej, czyli do Muzeów Kapitolińskich. Druga połowa dnia to niezwykle fascynujące Muzeum Cywilizacji Etruskiej. Po wszystkich tych miejscach oprowadzał nas nie kto inny, jak nasza opiekunka koła, pani dr Grażyna Bąkowska-Czerner!

W piątek, tuż przed wylotem, profesor Emanuele Ciampini z Uniwersytetu Ca' Foscari w Wenecji opowiedział nam o wpływach starożytnego Egiptu na kulturę rzymską oraz pokazał najsłynniejsze egipskie obeliski w Rzymie.

Już na wiosnę, efektem naszego wyjazdu, ukaże się monografia naukowa przygotowana przez uczestników. Będzie dotyczyć ona szeroko pojętej kultury Rzymu, tego antycznego, jak i współczesnego, tak więc zachęcamy do śledzenia najnowszych informacji od czasopisma MASKA!

Serdecznie dziękujemy paniom doktor Grażynie Bąkowskiej-Czerner i Joannie Gruszewskiej za merytoryczne czuwanie nad naszym wyjazdem, pani profesor Marcie Kudelskiej, kierowniczce naszej katedry, za wsparcie głosem doradczym w kwestiach organizacyjnych, państwu profesorom Carli Sfameni i Emanuele Ciampini za fascynujące wykłady, Radzie Kół Naukowych Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Fundacji Studentów i Absolwentów UJ "Bratniak" za sfinansowanie projektu oraz wszystkim uczestnikom!

Relację przygotował p. Dominik Nowakowski.
Fotografie: p. Kinga Budzyńska, p. Liwia Cibis, p. Weronika Zielińska, p. Laura Dzierżanowska.
Zdjęcia opublikowano za zgodą osób przedstawionych.