CFP: Światy grozy. 2 Ogólnopolska konferencja naukowa
2. Ogólnopolska Konferencja Naukowa
Światy grozy
Katowice, 7-9 kwietnia 2016
Jak pokazała pierwsza edycja konferencji Światy grozy, której owocem stał się przygotowywany w chwili pisania tych słów do druku tom pod tym samym tytułem, współczesne światy grozy to przede wszystkim szeroki kontekst kulturowy, mieszczący w sobie odwołania do tradycji ludowej, folkloru miejskiego, kinematografii, technologii, historiozofii, psychologii czy wreszcie ewokujący skrywane głęboko lęki czy fobie – i to niezależnie od wybieranego przez twórców narracji grozy medium. Dlatego też organizatorów reedycji Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Światy grozy interesować będą w dalszym ciągu propozycje wystąpień zgłębiających następujące – lub nimi inspirowane – obszary tematyczne:
- sposoby konstrukcji światów grozy w filmie, serialu, komiksie, grze wideo oraz literaturze grozy i horrorze;
- konwencjonalizacja i przełamywanie schematów grozy;
- antropologiczno-kulturowa konceptualizacja fenomenu grozy;
- groza a niesamowite (Unheimliche), inne i obce;
- antropologie grozy:
- zombie i pandemiczności zombiezmu (w tym: dyskurs tanatyczny, antropologia śmierci, ekokrytyka zombie, polityczność zombie etc.),
- wampiry wampiryzm (w tym: marzenie o nieśmiertelności, euhemeryzacja wampiryzmu, wampiry a dhampiry etc.);
- wilkołaki i likantropia;
- duchy i widma (w tym: nawiedzone miejsca, egzorcyzmy, widmowość symboliczna, spirytyzm, mediumizm, etc.);
- inne figury grozy (w tym: mumia, potwór Frankensteina, demony spoza kręgu europejskiego);
- psychologia grozy: światy grozy w perspektywie fobii społecznych i emendacji lęków ludzkich;
- groza cywilizacji, schyłek cywilizacji i lęki apokaliptyczne;
- literackie światy grozy (E. T. A. Hoffmann, M. Shelley, E. A. Poe, H. P. Lovecraft, A. Blackwood, S. King, bracia Grimm, I. Levin, N. Gaiman, Joyce Carol Oates, J. R. Boyett, D. Koontz, G. Masterton, C. Barker, A. Rice i inni);
- polskie światy grozy (S. Grabiński, A. Kańtoch, J. Grzędowicz, S. Darda, K. Kyrcz Jr, Ł. Radecki, Ł. Orbitowski, R. Cichowlas, D. Kain i inni);
- audiowizualne reprezentacje grozy (film, serial, anime, komiks i gra wideo);
- monstra i monstrualność;
- postgroza: narracje postwiktoriańskie, groza w steampunku i inne;
- groza w legendach miejskich (slender, czarna wołga etc.) i folklorze (zwłaszcza słowiańskim);
- renarracje (retelling) i remediacje światów grozy;
- parodie, gra z konwencją grozy i przełamywanie schematów narracyjnych;
- serialowe uniwersa grozy/ horroru (Hemlock Grove, Penny Dreadful, Sleepy Hollow, AHS, Scream Queens i inne);
- światy grozy w grach fabularnych
Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres swiatygrozy@gmail.com mija 28 lutego 2016 roku. Do abstraktu (max. 600 słów) należy dołączyć:
- krótką notę biograficzną (max. 80 słów) sformułowaną podług powszechnie przyjętych standardów (afiliacja, tytuł naukowy oraz profil badawczy),
- korespondencyjny adres email oraz
- numer telefonu.
Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji, w tym zwłaszcza cateringu, przygotowania materiałów dla uczestników oraz publikacji pokonferencyjnej, przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 350 zł, którą należało będzie uiścić najpóźniej do 20 marca 2016 r.Ośrodek Badawczy Facta Ficta przewiduje dwa granty zwalniające z opłaty konferencyjnej (registration fee waiver). Szczegółowe warunki otrzymania grantu znajdują się w regulaminie: factaficta.org/granty
Organizatorzy przewidują publikację pokonferencyjną w formie recenzowanej monografii w serii „Perspektywy Ponowoczesności" (udostępnionej w Centrum Otwartej Nauki na licencji CC BY 4.0) lub numerów monograficznych punktowanych czasopismach naukowych, które zdecydują się na współpracę z komitetem organizacyjnym.
Zapraszamy również do odwiedzenia strony konferencji.
Osoba publikująca: Wojciech Kosior