Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nauka

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Nawigacja Nawigacja

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Publikacje

Bushidō. Ethos samurajów od opowieści wojennych do wojny na Pacyfiku

Bushidō. Ethos samurajów od opowieści wojennych do wojny na Pacyfiku

Niniejsza książka śledzi najważniejsze elementy składające się na ethos samurajski, analizuje sprzeczne niekiedy poglądy samych samurajów na własną rolę i pozycję w społeczeństwie, a także ukazuje, w jaki sposób zaistniał on w XX wieku – jako narzędzie wojennej propagandy oraz popularny temat w kulturze masowej.Niniejsza książka śledzi najważniejsze elementy składające się na ethos samurajski, analizuje sprzeczne niekiedy poglądy samych samurajów na własną rolę i pozycję w społeczeństwie, a także ukazuje, w jaki sposób zaistniał on w XX wieku – jako narzędzie wojennej propagandy oraz popularny temat w kulturze masowej.
Podstawy religijnej kultury Tybetu. Splątana historia

Podstawy religijnej kultury Tybetu. Splątana historia

Choć buddyzm wywarł silny wpływ i wciąż odgrywa ważną rolę w kulturze Tybetu, u podstaw tybetańskiej kultury religijnej, tak starożytnej, jak i współczesnych jej przejawów, leżą rozmaite, wciąż mało przebadane, ludowe i przedbuddyjskie idee oraz praktyki. Buddyzm, asymilując się w Tybecie, nie tylko – co podkreśla i wykazuje Autorka – nie wyeliminował postaw i zachowań stojących w sprzeczności ze swoim systemem normatywnym, jak rytuały dywinacyjne, rytuały związane z zapewnianiem pomyślności, sprowadzaniem duszy czy lokalne kulty ludowe, lecz wchłonął je i w wielu wypadkach sam się do nich dostosował.Choć buddyzm wywarł silny wpływ i wciąż odgrywa ważną rolę w kulturze Tybetu, u podstaw tybetańskiej kultury religijnej, tak starożytnej, jak i współczesnych jej przejawów, leżą rozmaite, wciąż mało przebadane, ludowe i przedbuddyjskie idee oraz praktyki. Buddyzm, asymilując się w Tybecie, nie tylko – co podkreśla i wykazuje Autorka – nie wyeliminował postaw i zachowań stojących w sprzeczności ze swoim systemem normatywnym, jak rytuały dywinacyjne, rytuały związane z zapewnianiem pomyślności, sprowadzaniem duszy czy lokalne kulty ludowe, lecz wchłonął je i w wielu wypadkach sam się do nich dostosował.
Rozmowy o malarstwie

Rozmowy o malarstwie

Książka Pawła Taranczewskiego i Pauliny Tendery Rozmowy o malarstwie łączy w sobie walory publikacji naukowej oraz swobodnej, choć rzeczowej rozmowy o sztuce i jej wartościach. Taka forma zachęca czytelnika do włączenia się w dialog prowadzony przez autorów i sprawia, że książka zachowuje otwartość merytoryczną i filozoficzną. Autorzy wnikają w szczegółowe kwestie filozoficzne, każdorazowo konsekwentnie powracając jednak do głównego tematu tej książki – samego dzieła sztuki.Książka Pawła Taranczewskiego i Pauliny Tendery Rozmowy o malarstwie łączy w sobie walory publikacji naukowej oraz swobodnej, choć rzeczowej rozmowy o sztuce i jej wartościach. Taka forma zachęca czytelnika do włączenia się w dialog prowadzony przez autorów i sprawia, że książka zachowuje otwartość merytoryczną i filozoficzną. Autorzy wnikają w szczegółowe kwestie filozoficzne, każdorazowo konsekwentnie powracając jednak do głównego tematu tej książki – samego dzieła sztuki.
Religia Babilonii i Asyrii

Religia Babilonii i Asyrii

Lata życia autora Religii Babilonii i Asyrii przypadły na początkowy okres badań nad wierzeniami starożytnego Bliskiego Wschodu. T.G. Pinches, z wykształcenia doktor nauk prawnych i właściciel biznesu grawerskiego dość wcześnie zainteresował się pismem klinowym i rozpoczął pracę w British Museum, gdzie zajął się odczytywaniem i porządkowaniem mezopotamskich tabliczek. Wyniki swoich prac zaprezentował w kilku książkach, spośród których niniejsza stanowi zwięzłe i przystępne wprowadzenie.Lata życia autora Religii Babilonii i Asyrii przypadły na początkowy okres badań nad wierzeniami starożytnego Bliskiego Wschodu. T.G. Pinches, z wykształcenia doktor nauk prawnych i właściciel biznesu grawerskiego dość wcześnie zainteresował się pismem klinowym i rozpoczął pracę w British Museum, gdzie zajął się odczytywaniem i porządkowaniem mezopotamskich tabliczek. Wyniki swoich prac zaprezentował w kilku książkach, spośród których niniejsza stanowi zwięzłe i przystępne wprowadzenie.
Wizerunek mężczyzny w visual kei

Wizerunek mężczyzny w visual kei

Książka przyjmuje formę monografii ukazując wielość form i zróżnicowanie zjawiska, które czerpie motywy zarówno z kultury rodzimej, jak i z kultur obcych, szczególnie kultury zachodniej (np. glam rock, motywy gotyckie). Książka porusza również kwestię związków visual kei z japońską popkulturą (np. shōjo, mangi YAOI), odnosi wizerunek muzyków do definicji męskości w Japonii, estetyki ciała, znaczenia cross-dressingu oraz charakterystyki japońskiego teatru.Książka przyjmuje formę monografii ukazując wielość form i zróżnicowanie zjawiska, które czerpie motywy zarówno z kultury rodzimej, jak i z kultur obcych, szczególnie kultury zachodniej (np. glam rock, motywy gotyckie). Książka porusza również kwestię związków visual kei z japońską popkulturą (np. shōjo, mangi YAOI), odnosi wizerunek muzyków do definicji męskości w Japonii, estetyki ciała, znaczenia cross-dressingu oraz charakterystyki japońskiego teatru.