Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nauka

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Nawigacja Nawigacja

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Publikacje

Imperium boga Hanumana. Indie w trzech odsłonach

Imperium boga Hanumana. Indie w trzech odsłonach

Dzięki pełnionej funkcji autor tej książki mógł wejść za zamknięte drzwi. Spotykał się z mężami stanu, potężnymi biznesmenami, wpływowymi dziennikarzami, a nawet artystami z Bollywood - jak choćby z Amitabhem Bachchanem, który czczony jest w jednej z hinduistycznych świątyń. Nie unikał rozmów ze zwykłymi ludźmi: taksówkarzami, sklepikarzami czy służącymi z Bombaju, Delhi czy Kalkuty. Szukał też w Indiach wątków polskich. Próbując dowieść, jak wiele łączy nasze kraje, opisał historie nie tylko Stefana Norblina, nadwornego malarza bajecznie bogatych maharadżów, czy arcybiskupa Zaleskiego, watykańskiego dyplomaty i budowniczego pierwszego na subkontynencie seminarium duchownego, ale także Dobrego Maharadży, który podczas drugiej wojny światowej dał schronienie polskim dzieciom.
Nowe Światło

Nowe Światło

Autorzy budują refleksję nad światłem, poruszając się w obszarze kultury zachodniej. Podkreślają znaczenie obecnego w niej zobiektywizowanego języka, służącego czytaniu treści i wartości dzieł sztuki. W efekcie książka to zbiór esejów prezentujących zagadnienia z pogranicza symboliki i teorii współczesnej sztuki światła, które ujęto klasycznym językiem filozoficznym. Klasyczna jest tu jednak tylko metoda. W książce nie znajdziemy referatów ani powtórzeń cudzych poglądów. Przeciwnie – tom warto wziąć do ręki właśnie dlatego, że pokazuje, jak można dzisiaj budować autorską filozofię sztuki.Autorzy budują refleksję nad światłem, poruszając się w obszarze kultury zachodniej. Podkreślają znaczenie obecnego w niej zobiektywizowanego języka, służącego czytaniu treści i wartości dzieł sztuki. W efekcie książka to zbiór esejów prezentujących zagadnienia z pogranicza symboliki i teorii współczesnej sztuki światła, które ujęto klasycznym językiem filozoficznym. Klasyczna jest tu jednak tylko metoda. W książce nie znajdziemy referatów ani powtórzeń cudzych poglądów. Przeciwnie – tom warto wziąć do ręki właśnie dlatego, że pokazuje, jak można dzisiaj budować autorską filozofię sztuki.
Mity i legendy Indian Ameryki Północnej, cz. II

Mity i legendy Indian Ameryki Północnej, cz. II

Książka, którą Czytelnik trzyma w rękach, to tłumaczenie wyboru mitów i legend Indian Ameryki Północnej z jednego z największych tego typu zbiorów, zebranych i opracowanych przez Richarda Erdoesa i Profesora Alfonso Ortiza. Znajdują się tutaj opowieści plemion zamieszkujących różne tereny, od Alaski i północnej Kanady aż po Meksyk. Książka po raz pierwszy została wydana w 1984 roku w USA i ciągle jest wznawiana, stanowiąc klasykę antropologii i mitologii plemion indiańskich Ameryki Północnej. Opowieści tutaj zawarte zostały podzielone według określonych kategorii tematycznych na dziesięć rozdziałów. Każdy z rozdziałów otwiera krótkie wprowadzenie, w którym autorzy wyjaśniają specyfikę zamieszczonych tu mitów i zwracają uwagę na niektóre istotne szczegóły. Zamieszczone w tym wydaniu ilustracje są oryginalnymi motywami zaczerpniętymi z ikonografii ceramiki i sztuki naskalnej różnych kultur indiańskich Ameryki Północnej.Książka, którą Czytelnik trzyma w rękach, to tłumaczenie wyboru mitów i legend Indian Ameryki Północnej z jednego z największych tego typu zbiorów, zebranych i opracowanych przez Richarda Erdoesa i Profesora Alfonso Ortiza. Znajdują się tutaj opowieści plemion zamieszkujących różne tereny, od Alaski i północnej Kanady aż po Meksyk. Książka po raz pierwszy została wydana w 1984 roku w USA i ciągle jest wznawiana, stanowiąc klasykę antropologii i mitologii plemion indiańskich Ameryki Północnej. Opowieści tutaj zawarte zostały podzielone według określonych kategorii tematycznych na dziesięć rozdziałów. Każdy z rozdziałów otwiera krótkie wprowadzenie, w którym autorzy wyjaśniają specyfikę zamieszczonych tu mitów i zwracają uwagę na niektóre istotne szczegóły. Zamieszczone w tym wydaniu ilustracje są oryginalnymi motywami zaczerpniętymi z ikonografii ceramiki i sztuki naskalnej różnych kultur indiańskich Ameryki Północnej.
Źródła klasycznej demonologii japońskiej

Źródła klasycznej demonologii japońskiej

Książka jest pierwszą na rynku polskim próbą uporządkowania wiedzy dotyczącej wyobrażeń japońskich istot demonicznych okresu klasycznego. Ten najwcześniejszy okres stanowi punkt wyjścia zarówno do rozważań nad demonami z epoki, jak i skrótowego omówienia sposobu, w jaki kultura wieków późniejszych przekształcała wyobrażenia pierwotne.Książka jest pierwszą na rynku polskim próbą uporządkowania wiedzy dotyczącej wyobrażeń japońskich istot demonicznych okresu klasycznego. Ten najwcześniejszy okres stanowi punkt wyjścia zarówno do rozważań nad demonami z epoki, jak i skrótowego omówienia sposobu, w jaki kultura wieków późniejszych przekształcała wyobrażenia pierwotne.
Buddyjska epistemologia Tybetu

Buddyjska epistemologia Tybetu

Niniejszy tom stanowi wprowadzenie do studiów nad tybetańską epistemologią buddyjską. Zawiera nie tylko pierwsze polskie przekłady tybetańskich tekstów epistemologicznych, ale także - z jednym wyjątkiem - pierwsze tłumaczenia tych tekstów w ogóle (wedle mojej wiedzy nie były one dotychczas tłumaczone). Dodatkowo specyfiką tego tomu jest wybór tekstów z tradycji Karma Kagyu, która prawie w ogóle nie pojawiała się na mapie badań nad tybetańską epistemologią, w których dominują tradycje Gelug i Sakja oraz najwcześniejsza epistemologia z tzw. okresu pre-gelug.Niniejszy tom stanowi wprowadzenie do studiów nad tybetańską epistemologią buddyjską. Zawiera nie tylko pierwsze polskie przekłady tybetańskich tekstów epistemologicznych, ale także - z jednym wyjątkiem - pierwsze tłumaczenia tych tekstów w ogóle (wedle mojej wiedzy nie były one dotychczas tłumaczone). Dodatkowo specyfiką tego tomu jest wybór tekstów z tradycji Karma Kagyu, która prawie w ogóle nie pojawiała się na mapie badań nad tybetańską epistemologią, w których dominują tradycje Gelug i Sakja oraz najwcześniejsza epistemologia z tzw. okresu pre-gelug.