Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nauka

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nawigacja Nawigacja

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Dlaczego istnieje raczej "Ja" niż "to"? Ontologia podmiotu w Upaniszadach

Projekt realizowany w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, moduł Uniwersalia 2.1.

Koordynator: prof. dr hab. Marta Kudelska

Celem projektu jest przetłumaczenie pracy Dlaczego istnieje raczej "Ja" niż "to"? Ontologia podmiotu w Upaniszadach na język angielski oraz jej publikacja.

Opis książki z notki Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego

"Książka jest znakomitym opracowaniem naukowym zagadnienia stanowiącego jeden z najważniejszych problemów w całej filozoficznej myśli Indii – podmiotu w jego szczególnej relacji do świata, w jakim istnieje i jaki zarazem konstytuuje. Problem ten został oparty na Upaniszadach – materiale źródłowym, który prof. Marta Kudelska już wcześniej przetłumaczyła i którego jest znawczynią. To zupełnie nowe przedstawienie problemu, który jest istotny także dla późniejszych historycznie ujęć filozoficznych i który w dzisiejszej epoce żywo interesuje zarówno badaczy Wschodu, jak i Zachodu. Nie jest to jednak tylko analiza pojęcia podmiotu, gdyż w przedstawionej przez Autorkę koncepcji to podmiot ustawia świat, który w jego perspektywie poznawczej jest zarazem rozpoznawany i poznawczo zniekształcany, a przezwyciężenie tych zniekształceń jest swoistą drogą soteriologiczną.


Książka jest tekstem stricte naukowym, napisanym przez badacza-specjalistę, ale mimo to może stanowić interesującą lekturę dla szerszego grona czytelników poszukujących rzetelnego przedstawienia najważniejszych problemów myśli indyjskiej, który to obszar tematyczny cieszy się dziś dużym zainteresowaniem. (...) Praca jest cenną propozycją wydawniczą, pozwalającą czytelnikom nie tylko na poszerzenie wiedzy na temat filozofii i religii Indii, ale także na odnalezienie pewnej spójnej koncepcji filozoficznej otwierającej nową perspektywę w odczytywaniu wielkich filozofów Zachodu zajmujących się problematyką podmiotowości."
 
Z recenzji prof. dr hab. Beaty Szymańskiej