Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Aktualności

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wykłady prof. Marka Mejora 17-19 III

Koło Naukowe OKoło UJ serdecznie zaprasza na gościnne wykłady prof. Marka Mejora:
1."Abhidharma - 'Wyższa Doktryna' - zarys historii literatury i głównych pojęć doktryny buddyjskiej":
- czwartek godz. 16.00 - 18.00, sala 106 KPSC
- piątek godz. 16.00 - 18.30, sala 119 KPSC

2. Cykl JAK przez AZJĘ - "BADANIA PROFESORA MEJORA" (slajdowisko podróżnicze)
- czwartek 17.03 godz. 20.00, sala teatralna Klubu pod Jaszczurami.


3. INDYWIDUALNE KONSULTACJE (obowiązują zapisy na kolonaukoweokolo@gmail.com):
- piątek 10.30 - 12.00 
- sobota 10.30 - 12.00
Decyduje kolejność zgłoszeń. Istnieje możliwość konsultacji w innych godzinach w terminie 17 - 19.03 po uprzedniej akceptacji ze strony Pana profesora.

Marek Mejor, prof. zw. dr hab., kierownik Pracowni Studiów nad Buddyzmem (zał. 2008) na Wydziale Orientalistycznym Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1999-2014 kierownik Pracowni Azji Południowej w Katedrze Orientalistyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2007 przewodniczący Komitetu Nauk Orientalistycznych PAN. W latach 2003-2012 prezes Polskiego Towarzystwa Orientalistycznego (obecnie wiceprezes). Redaktor naczelny rocznika „Studia Indologiczne" (zał. 1994). 

Abhidhamma-pitaka (sanskr. Abhidharma-pitaka), czyli „Kosz wyższej doktryny", jest chronologicznie najmłodszym zbiorem tekstów kanonicznych, który został dodany do Kosza Reguły i Kosza Kazań później; stanowi on próbę systematycznego opracowania różnych aspektów nauki Buddy zawartej w sutrach, tj. kazaniach, wykładach doktryny, pouczeniach. Według tradycji therawadinów, Budda miał najpierw ogłosić Abhidhammę swojej zmarłej matce, przebywającej w niebie, w czwartym tygodniu po dostąpieniu przebudzenia (bodhi); potem głównym głosicielem Abhidhammy stał się Sariputta. 
Abhidhamma-piṭaka składa się z siedmiu ksiąg traktujących o specjalnych zagadnieniach doktrynalnych. Zamieszczone tu teksty zawierają zwięzłe definicje terminów technicznych, zestawienia, wykazy, formalne klasyfikacje elementów doktryny (mātikā, sanskr. mātṛkā), często w formie pytań i odpowiedzi. Cechuje się nadzwyczaj lakonicznym, sformalizowanym językiem i skomplikowaną terminologią techniczną. 
Obok Abhidhammy w języku palijskim szkoły therawadinów istnieje jeszcze ułożony w sanskrycie, niezależny i różniący się w wielu kwestiach „Kosz Abhidharmy" szkoły sarwastiwadinów (sarvāsti-vādin); złożony jest również z siedmiu traktatów, które miały przypisanych autorów; w tradycji sarwastiwadinów była to tzw. abhidharma „o sześciu stopach".