Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nauka

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Publikacje

Joga w Polsce od końca XIX wieku do 1939 roku : konteksty ezoteryczne i interpretacje

Joga w Polsce od końca XIX wieku do 1939 roku : konteksty ezoteryczne i interpretacje

Celem książki jest ukazanie ogółu idei związanych z jogą w Polsce w okresie od końca XIX wieku do 1939 roku wraz z kontekstem, z którego wyrastała i od którego pozostawała zależna. Joga w Polsce, w omawianym okresie, pozostawała ściśle związana z zachodnimi tradycjami ezoterycznymi (m.in. teozofią, antropozofią, agni jogą, spirytyzmem) – one to wyznaczyły ramy rozumienia jogi, jej interpretacji i wreszcie tego, jak była wcielana w praktykę życia codziennego. Jednocześnie jednak to właśnie ów kontekst ezoteryczny sprawił, że na gruncie polskim joga została związana z bogatym zespołem motywów narodowościowych, patriotycznych, niepodległościowych oraz mesjanistycznych i millenarystycznych, które nadały jej specyficzny charakter.Celem książki jest ukazanie ogółu idei związanych z jogą w Polsce w okresie od końca XIX wieku do 1939 roku wraz z kontekstem, z którego wyrastała i od którego pozostawała zależna. Joga w Polsce, w omawianym okresie, pozostawała ściśle związana z zachodnimi tradycjami ezoterycznymi (m.in. teozofią, antropozofią, agni jogą, spirytyzmem) – one to wyznaczyły ramy rozumienia jogi, jej interpretacji i wreszcie tego, jak była wcielana w praktykę życia codziennego. Jednocześnie jednak to właśnie ów kontekst ezoteryczny sprawił, że na gruncie polskim joga została związana z bogatym zespołem motywów narodowościowych, patriotycznych, niepodległościowych oraz mesjanistycznych i millenarystycznych, które nadały jej specyficzny charakter.
Język irlandzki jako element tożsamości kulturowej Irlandczyków w Republice Irlandii w XX i XXI wieku

Język irlandzki jako element tożsamości kulturowej Irlandczyków w Republice Irlandii w XX i XXI wieku

Głównym celem, jaki postawiła sobie Autorka książki, na którą składa się sześć rozdziałów, było zbadanie miejsca języka irlandzkiego w życiu Irlandczyków w Republice Irlandii w XX i XXI wieku. Z określeniem miejsca języka irlandzkiego w życiu Irlandczyków łączyło się określenie jego miejsca w ich tożsamości. Początkowo oczywiste wydawało się, że chodzi o tożsamość narodową. Jednak po przeprowadzeniu szczegółowej analizy różnorodnego materiału badawczego okazało się, że chodzi o tożsamość kulturową. Autorka przedstawia również mechanizm przechodzenia od tożsamości narodowej do tożsamości kulturowej.Głównym celem, jaki postawiła sobie Autorka książki, na którą składa się sześć rozdziałów, było zbadanie miejsca języka irlandzkiego w życiu Irlandczyków w Republice Irlandii w XX i XXI wieku. Z określeniem miejsca języka irlandzkiego w życiu Irlandczyków łączyło się określenie jego miejsca w ich tożsamości. Początkowo oczywiste wydawało się, że chodzi o tożsamość narodową. Jednak po przeprowadzeniu szczegółowej analizy różnorodnego materiału badawczego okazało się, że chodzi o tożsamość kulturową. Autorka przedstawia również mechanizm przechodzenia od tożsamości narodowej do tożsamości kulturowej.
Wyobraźnia w kulturze. Duchowość, sztuka, literatura

Wyobraźnia w kulturze. Duchowość, sztuka, literatura

Ważnym ujęciem wyobraźni są konteksty ezoteryczne. Wbrew pozorom ten niszowy aspekt twórczości nie jest zarezerwowany jedynie dla ekscentrycznych dziwaków. W kulturze Zachodu ezoteryzm dostarcza bowiem podpowiedzi i obrazów ważnych w perspektywie egzystencjalnych doświadczeń oraz w sytuacji niepewności wiedzy. Cechą charakterystyczną tych intuicji jest wyrazisty rys irracjonalny. Dzięki tej archaizacji człowiek może wrócić do doświadczenia świata będącego żywą całością, w której każdy element może odnaleźć swój sens i spełnienie. Jednocześnie ezoteryczne kody zapraszają odbiorcę do intelektualnej gry, w której nie ma jednoznacznych rozwiązań, są natomiast liczne cytaty i skojarzenia, pozwalające budować własną interpretację przedstawionego świata, w której znane od dawna symbole nabiorą nowych treści, określą nowy mit.Ważnym ujęciem wyobraźni są konteksty ezoteryczne. Wbrew pozorom ten niszowy aspekt twórczości nie jest zarezerwowany jedynie dla ekscentrycznych dziwaków. W kulturze Zachodu ezoteryzm dostarcza bowiem podpowiedzi i obrazów ważnych w perspektywie egzystencjalnych doświadczeń oraz w sytuacji niepewności wiedzy. Cechą charakterystyczną tych intuicji jest wyrazisty rys irracjonalny. Dzięki tej archaizacji człowiek może wrócić do doświadczenia świata będącego żywą całością, w której każdy element może odnaleźć swój sens i spełnienie. Jednocześnie ezoteryczne kody zapraszają odbiorcę do intelektualnej gry, w której nie ma jednoznacznych rozwiązań, są natomiast liczne cytaty i skojarzenia, pozwalające budować własną interpretację przedstawionego świata, w której znane od dawna symbole nabiorą nowych treści, określą nowy mit.
Rozmowy o kolorze w malarstwie

Rozmowy o kolorze w malarstwie

Obraz powstaje w przestrzeni oświetlonej światłem miejsca, a następnie oglądany jest w zupełnie nowych warunkach, zwykle też w innym oświetleniu. Plamy barwne zmieniają swoją intensywność, tonalność, pojawiają się między nimi asocjacje dalekie od zamierzeń autora. A zatem to w naszej wyobraźni następuje odczytanie przesłania malarza, dostosowane do indywidualnej wiedzy i wrażliwości. Intuicyjnie odbieramy też barwy, zgodnie z zakodowanym w pamięci osobistym wzorcem kolorów. Dlaczego uważam, że warto tę książkę przeczytać, zanurzyć się w prowadzonej przez autorów narracji? Jej wartością jest spojrzenie z dystansu na zagadnienia związane z kolorami i ich wzajemnym oddziaływaniem na płaszczyźnie obrazu. Nie znajdziemy w niej gotowych rozwiązań lub sugestii, ale z pewnością poruszy ona wyobraźnię malarza, a dla innych będzie źródłem istotnej wiedzy.Obraz powstaje w przestrzeni oświetlonej światłem miejsca, a następnie oglądany jest w zupełnie nowych warunkach, zwykle też w innym oświetleniu. Plamy barwne zmieniają swoją intensywność, tonalność, pojawiają się między nimi asocjacje dalekie od zamierzeń autora. A zatem to w naszej wyobraźni następuje odczytanie przesłania malarza, dostosowane do indywidualnej wiedzy i wrażliwości. Intuicyjnie odbieramy też barwy, zgodnie z zakodowanym w pamięci osobistym wzorcem kolorów. Dlaczego uważam, że warto tę książkę przeczytać, zanurzyć się w prowadzonej przez autorów narracji? Jej wartością jest spojrzenie z dystansu na zagadnienia związane z kolorami i ich wzajemnym oddziaływaniem na płaszczyźnie obrazu. Nie znajdziemy w niej gotowych rozwiązań lub sugestii, ale z pewnością poruszy ona wyobraźnię malarza, a dla innych będzie źródłem istotnej wiedzy.
Świat jest tylko umysłem, czyli filozofia buddyjska z przymrużeniem (trzeciego) oka

Świat jest tylko umysłem, czyli filozofia buddyjska z przymrużeniem (trzeciego) oka

Kontynuacja książki Pustka jest radością, czyli filozofia buddyjska z przymrużeniem (trzeciego) oka. Po objaśnieniu głównej tezy o pustości wszystkich zjawisk, w tej książce autor wyjaśnia drugie z fundamentalnych twierdzeń buddyjskiej filozofii, mówiące że doświadczany świat nie jest niczym innym jak tylko umysłem. W oparciu o wiele żartobliwych przykładów dowodzi, że to na pozór szalone stwierdzenie jest w istocie poglądem bardzo spójnym, znacznie logiczniejszym od założenia istnienia realnego świata na zewnątrz umysłu; i do tego poglądem, który jest szansą na wielką wolność i radość, co jest celem buddyjskiej ścieżki. Na tej ścieżce można odkryć niezwykły potencjał i doskonałość naszego umysłu pozostające zwykle naszym nieuświadomionym bogactwem.Kontynuacja książki Pustka jest radością, czyli filozofia buddyjska z przymrużeniem (trzeciego) oka. Po objaśnieniu głównej tezy o pustości wszystkich zjawisk, w tej książce autor wyjaśnia drugie z fundamentalnych twierdzeń buddyjskiej filozofii, mówiące że doświadczany świat nie jest niczym innym jak tylko umysłem. W oparciu o wiele żartobliwych przykładów dowodzi, że to na pozór szalone stwierdzenie jest w istocie poglądem bardzo spójnym, znacznie logiczniejszym od założenia istnienia realnego świata na zewnątrz umysłu; i do tego poglądem, który jest szansą na wielką wolność i radość, co jest celem buddyjskiej ścieżki. Na tej ścieżce można odkryć niezwykły potencjał i doskonałość naszego umysłu pozostające zwykle naszym nieuświadomionym bogactwem.