Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nauka

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Publikacje

Świat jest tylko umysłem, czyli filozofia buddyjska z przymrużeniem (trzeciego) oka

Kontynuacja książki Pustka jest radością, czyli filozofia buddyjska z przymrużeniem (trzeciego) oka. Po objaśnieniu głównej tezy o pustości wszystkich zjawisk, w tej książce autor wyjaśnia drugie z fundamentalnych twierdzeń buddyjskiej filozofii, mówiące że doświadczany świat nie jest niczym innym jak tylko umysłem. W oparciu o wiele żartobliwych przykładów dowodzi, że to na pozór szalone stwierdzenie jest w istocie poglądem bardzo spójnym, znacznie logiczniejszym od założenia istnienia realnego świata na zewnątrz umysłu; i do tego poglądem, który jest szansą na wielką wolność i radość, co jest celem buddyjskiej ścieżki. Na tej ścieżce można odkryć niezwykły potencjał i doskonałość naszego umysłu pozostające zwykle naszym nieuświadomionym bogactwem.Kontynuacja książki Pustka jest radością, czyli filozofia buddyjska z przymrużeniem (trzeciego) oka. Po objaśnieniu głównej tezy o pustości wszystkich zjawisk, w tej książce autor wyjaśnia drugie z fundamentalnych twierdzeń buddyjskiej filozofii, mówiące że doświadczany świat nie jest niczym innym jak tylko umysłem. W oparciu o wiele żartobliwych przykładów dowodzi, że to na pozór szalone stwierdzenie jest w istocie poglądem bardzo spójnym, znacznie logiczniejszym od założenia istnienia realnego świata na zewnątrz umysłu; i do tego poglądem, który jest szansą na wielką wolność i radość, co jest celem buddyjskiej ścieżki. Na tej ścieżce można odkryć niezwykły potencjał i doskonałość naszego umysłu pozostające zwykle naszym nieuświadomionym bogactwem.

Cognizable Object in Sa skya Pandita

The volume is an introduction to one of the key-concept in Tibetan Buddhist epistemology, namely the object of cognition. The volume provides an overview of the notion of cognizable object in Sa Skya Paṇḍita (1182–1251), a short summary of Western research on that notion, followed by an edition and translation of the first chapter of his fundamental work Tshad ma rigs gter together with the most canonical commentary by Go rams pa (1429–1489). Both texts are translated for the first time into a European language.

Imperium boga Hanumana. Indie w trzech odsłonach

Dzięki pełnionej funkcji autor tej książki mógł wejść za zamknięte drzwi. Spotykał się z mężami stanu, potężnymi biznesmenami, wpływowymi dziennikarzami, a nawet artystami z Bollywood - jak choćby z Amitabhem Bachchanem, który czczony jest w jednej z hinduistycznych świątyń. Nie unikał rozmów ze zwykłymi ludźmi: taksówkarzami, sklepikarzami czy służącymi z Bombaju, Delhi czy Kalkuty. Szukał też w Indiach wątków polskich. Próbując dowieść, jak wiele łączy nasze kraje, opisał historie nie tylko Stefana Norblina, nadwornego malarza bajecznie bogatych maharadżów, czy arcybiskupa Zaleskiego, watykańskiego dyplomaty i budowniczego pierwszego na subkontynencie seminarium duchownego, ale także Dobrego Maharadży, który podczas drugiej wojny światowej dał schronienie polskim dzieciom.

Nowe Światło

Autorzy budują refleksję nad światłem, poruszając się w obszarze kultury zachodniej. Podkreślają znaczenie obecnego w niej zobiektywizowanego języka, służącego czytaniu treści i wartości dzieł sztuki. W efekcie książka to zbiór esejów prezentujących zagadnienia z pogranicza symboliki i teorii współczesnej sztuki światła, które ujęto klasycznym językiem filozoficznym. Klasyczna jest tu jednak tylko metoda. W książce nie znajdziemy referatów ani powtórzeń cudzych poglądów. Przeciwnie – tom warto wziąć do ręki właśnie dlatego, że pokazuje, jak można dzisiaj budować autorską filozofię sztuki.Autorzy budują refleksję nad światłem, poruszając się w obszarze kultury zachodniej. Podkreślają znaczenie obecnego w niej zobiektywizowanego języka, służącego czytaniu treści i wartości dzieł sztuki. W efekcie książka to zbiór esejów prezentujących zagadnienia z pogranicza symboliki i teorii współczesnej sztuki światła, które ujęto klasycznym językiem filozoficznym. Klasyczna jest tu jednak tylko metoda. W książce nie znajdziemy referatów ani powtórzeń cudzych poglądów. Przeciwnie – tom warto wziąć do ręki właśnie dlatego, że pokazuje, jak można dzisiaj budować autorską filozofię sztuki.

Mity i legendy Indian Ameryki Północnej, cz. II

Książka, którą Czytelnik trzyma w rękach, to tłumaczenie wyboru mitów i legend Indian Ameryki Północnej z jednego z największych tego typu zbiorów, zebranych i opracowanych przez Richarda Erdoesa i Profesora Alfonso Ortiza. Znajdują się tutaj opowieści plemion zamieszkujących różne tereny, od Alaski i północnej Kanady aż po Meksyk. Książka po raz pierwszy została wydana w 1984 roku w USA i ciągle jest wznawiana, stanowiąc klasykę antropologii i mitologii plemion indiańskich Ameryki Północnej. Opowieści tutaj zawarte zostały podzielone według określonych kategorii tematycznych na dziesięć rozdziałów. Każdy z rozdziałów otwiera krótkie wprowadzenie, w którym autorzy wyjaśniają specyfikę zamieszczonych tu mitów i zwracają uwagę na niektóre istotne szczegóły. Zamieszczone w tym wydaniu ilustracje są oryginalnymi motywami zaczerpniętymi z ikonografii ceramiki i sztuki naskalnej różnych kultur indiańskich Ameryki Północnej.Książka, którą Czytelnik trzyma w rękach, to tłumaczenie wyboru mitów i legend Indian Ameryki Północnej z jednego z największych tego typu zbiorów, zebranych i opracowanych przez Richarda Erdoesa i Profesora Alfonso Ortiza. Znajdują się tutaj opowieści plemion zamieszkujących różne tereny, od Alaski i północnej Kanady aż po Meksyk. Książka po raz pierwszy została wydana w 1984 roku w USA i ciągle jest wznawiana, stanowiąc klasykę antropologii i mitologii plemion indiańskich Ameryki Północnej. Opowieści tutaj zawarte zostały podzielone według określonych kategorii tematycznych na dziesięć rozdziałów. Każdy z rozdziałów otwiera krótkie wprowadzenie, w którym autorzy wyjaśniają specyfikę zamieszczonych tu mitów i zwracają uwagę na niektóre istotne szczegóły. Zamieszczone w tym wydaniu ilustracje są oryginalnymi motywami zaczerpniętymi z ikonografii ceramiki i sztuki naskalnej różnych kultur indiańskich Ameryki Północnej.