Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nauka

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Publikacje

Dlaczego istnieje raczej Ja niż to? Ontologia podmiotu w Upaniszadach

Dlaczego istnieje raczej Ja niż to? Ontologia podmiotu w Upaniszadach

„Książka jest znakomitym opracowaniem naukowym zagadnienia stanowiącego jeden z najważniejszych problemów w całej filozoficznej myśli Indii – podmiotu w jego szczególnej relacji do świata, w jakim istnieje i jaki zarazem konstytuuje. (…) To zupełnie nowe przedstawienie problemu, który jest istotny dla późniejszych historycznie ujęć filozoficznych i który w dzisiejszej epoce żywo interesuje zarówno badaczy Wschodu, jak i Zachodu. Nie jest to jednak tylko analiza pojęcia podmiotu, gdyż w przedstawionej przez Autorkę koncepcji to podmiot ustanawia świat, który w jego perspektywie poznawczej jest zarazem rozpoznawany i poznawczo zniekształcany, a przezwyciężenie tych zniekształceń jest swoistą drogą soteriologiczną."„Książka jest znakomitym opracowaniem naukowym zagadnienia stanowiącego jeden z najważniejszych problemów w całej filozoficznej myśli Indii – podmiotu w jego szczególnej relacji do świata, w jakim istnieje i jaki zarazem konstytuuje. (…) To zupełnie nowe przedstawienie problemu, który jest istotny dla późniejszych historycznie ujęć filozoficznych i który w dzisiejszej epoce żywo interesuje zarówno badaczy Wschodu, jak i Zachodu. Nie jest to jednak tylko analiza pojęcia podmiotu, gdyż w przedstawionej przez Autorkę koncepcji to podmiot ustanawia świat, który w jego perspektywie poznawczej jest zarazem rozpoznawany i poznawczo zniekształcany, a przezwyciężenie tych zniekształceń jest swoistą drogą soteriologiczną."
Religijna melancholia

Religijna melancholia

„Religijna melancholia" Roberta Burtona jest częścią wydanej po raz pierwszy w 1621 roku „Anatomii melancholii" tegoż autora, w której zawarł on przejmujący opis ówczesnych przekonań naukowych i religijnych, encyklopedycznych wypisów, egzystencjalnych refleksji i swoistych fobii. Opisując religijny aspekt melancholii starał się on udowodnić, że jest ona udziałem właściwie wszystkich ludzi na świecie jako owoc grzechu pierworodnego. Koncepcja człowieka wyrażona na kartach tej książki może się więc wydać wyjątkowo pesymistyczna, jednakże Burton wskazuje też na możliwość przezwyciężenia owego wszechogarniającego i pełnego smutku szaleństwa dzięki prostocie życia i biblijnej lekturze.
O odnowie życia zakonnego i kierownictwie duchowym. Niepublikowane listy Thomasa Mertona

O odnowie życia zakonnego i kierownictwie duchowym. Niepublikowane listy Thomasa Mertona

Niniejszy zbiór listów, po raz pierwszy tłumaczonych na język polski, zawiera korespondencję Thomasa Mertona z współbraćmi zakonnikami na całym świecie. Radykalne i niepokojące nieraz pytania Mertona, na temat monastycznej drogi życia, wyrastały z jego osobistych doświadczeń, a także z głębokich przemian, jakie następowały po Soborze Watykańskim II. Znajduje się tu także znaczna ilość listów skierowanych do tak znanych postaci jak ojciec Barnabas M. Ahern, Nora Chadwick, Etienne Gilson, Dom Aelred Graham, ojciec Bruno Scott James, Dom Jean Leclercq, ojciec Basil Pennington, Colman McCarthy, arcybiskup Paul Philippe, ojciec Aelred Squire, siostra Maria Łukasza Tobin, Dom Hubert Van Zeller, Dom Damasus Winzen i ojciec (w późniejszych latach kardynał) Hans Urs von Balthasar i inni. Oczywiście wiele jest też mniej znanych osób – mnichów i mniszek ze Stanów Zjednoczonych, którzy korespondowali z Mertonem podnosząc kwestie związane z odnową i kierownictwem duchowym. Prezentowana tu edycja składa się z trzech części: „Wczesne lata życia monastycznego", „Okres formacji " i „Późniejszy czas samotności".Niniejszy zbiór listów, po raz pierwszy tłumaczonych na język polski, zawiera korespondencję Thomasa Mertona z współbraćmi zakonnikami na całym świecie. Radykalne i niepokojące nieraz pytania Mertona, na temat monastycznej drogi życia, wyrastały z jego osobistych doświadczeń, a także z głębokich przemian, jakie następowały po Soborze Watykańskim II. Znajduje się tu także znaczna ilość listów skierowanych do tak znanych postaci jak ojciec Barnabas M. Ahern, Nora Chadwick, Etienne Gilson, Dom Aelred Graham, ojciec Bruno Scott James, Dom Jean Leclercq, ojciec Basil Pennington, Colman McCarthy, arcybiskup Paul Philippe, ojciec Aelred Squire, siostra Maria Łukasza Tobin, Dom Hubert Van Zeller, Dom Damasus Winzen i ojciec (w późniejszych latach kardynał) Hans Urs von Balthasar i inni. Oczywiście wiele jest też mniej znanych osób – mnichów i mniszek ze Stanów Zjednoczonych, którzy korespondowali z Mertonem podnosząc kwestie związane z odnową i kierownictwem duchowym. Prezentowana tu edycja składa się z trzech części: „Wczesne lata życia monastycznego", „Okres formacji " i „Późniejszy czas samotności".
Buddyjska filozofia pustki

Buddyjska filozofia pustki

Książka przedstawia rdzeń nauk buddyjskich, jakim jest filozofia pustki, na podstawie klasycznego tekstu Czandrakirtiego Wprowadzenie na środkową drogę (wraz z tybetańskimi komentarzami VIII Karmapy Mikjo Dordże i Dźamgona Miphama) oraz tekstów Nagardżuny (z komentarzami Czandrakirtiego i Dźamgona Miphama). W swej zewnętrznej warstwie przypominająca sceptycyzm filzofia buddyjska ukazana jest jako niezwykle konsekwentna procedura uwalniająca umysł od zbędnego filozoficznego balastu, który zamiast ukazywać rzeczywistość, tylko ją przesłania. Pustka okazuje się więc narzędziem, z którego korzysta się w imię niewyrażalnego doświadczenia rzeczywistości w całym jej bogactwie niedającym się zamknąć w żaden filozoficzny opis.Książka przedstawia rdzeń nauk buddyjskich, jakim jest filozofia pustki, na podstawie klasycznego tekstu Czandrakirtiego Wprowadzenie na środkową drogę (wraz z tybetańskimi komentarzami VIII Karmapy Mikjo Dordże i Dźamgona Miphama) oraz tekstów Nagardżuny (z komentarzami Czandrakirtiego i Dźamgona Miphama). W swej zewnętrznej warstwie przypominająca sceptycyzm filzofia buddyjska ukazana jest jako niezwykle konsekwentna procedura uwalniająca umysł od zbędnego filozoficznego balastu, który zamiast ukazywać rzeczywistość, tylko ją przesłania. Pustka okazuje się więc narzędziem, z którego korzysta się w imię niewyrażalnego doświadczenia rzeczywistości w całym jej bogactwie niedającym się zamknąć w żaden filozoficzny opis.
Joga. Droga do transcendencji

Joga. Droga do transcendencji

W ciągu niemal pięciu tysięcy lat joga wielokrotnie ulegała zmianom, dostosowując się do różnych warunków społecznych i kulturowych. Ta zdolność adaptacyjna zawsze była źródłem jej bogactwa i trudnej do ogarnięcia wielowymiarowości. Wydaje się jednak, że wielka popularność jogi i dość zaskakująca różnorodność form, jakie współcześnie przyjmuje gubi coraz częściej jej zasadnicze przesłanie. Coraz rzadziej postrzega się jogę jako ścieżkę duchową, drogę prowadząca ku transcendencji. Staje się raczej wyszukaną, egzotyczną formą gimnastyki, modnym sposobem na spędzanie wolnego czasu, utrzymanie kondycji fizycznej, zgrabnej figury i dobrego samopoczucia.W ciągu niemal pięciu tysięcy lat joga wielokrotnie ulegała zmianom, dostosowując się do różnych warunków społecznych i kulturowych. Ta zdolność adaptacyjna zawsze była źródłem jej bogactwa i trudnej do ogarnięcia wielowymiarowości. Wydaje się jednak, że wielka popularność jogi i dość zaskakująca różnorodność form, jakie współcześnie przyjmuje gubi coraz częściej jej zasadnicze przesłanie. Coraz rzadziej postrzega się jogę jako ścieżkę duchową, drogę prowadząca ku transcendencji. Staje się raczej wyszukaną, egzotyczną formą gimnastyki, modnym sposobem na spędzanie wolnego czasu, utrzymanie kondycji fizycznej, zgrabnej figury i dobrego samopoczucia.