Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nauka

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Publikacje

Dao Bohatera – idea samorealizacji w chińskich wewnętrznych sztukach walki

Dao Bohatera – idea samorealizacji w chińskich wewnętrznych sztukach walki

Samotny i szlachetny wędrowiec działając nie w imię swych egoistycznych celów i korzyści, ale dla dobra wspólnego i sprawiedliwości – to w dalszym ciągu, w wielu różnych przebraniach i modyfikacjach rycerz youxia. Jego indywidualizm, samotność, często wykraczanie poza ustalone normy konstytuują bohaterską postać, które przez wieki nie straciła wiele na swej popularności. Interesujące uwagi Autora wskazują w tym względzie na uniwersalizm takiej postaci, co stanowić może niezły przyczynek do rozważań nad uniwersalnością natury ludzkiej, której pewne elementy wykazują cechę niezwykłej niezmienności niezależnie od czasu, przestrzeni i kultury.Samotny i szlachetny wędrowiec działając nie w imię swych egoistycznych celów i korzyści, ale dla dobra wspólnego i sprawiedliwości – to w dalszym ciągu, w wielu różnych przebraniach i modyfikacjach rycerz youxia. Jego indywidualizm, samotność, często wykraczanie poza ustalone normy konstytuują bohaterską postać, które przez wieki nie straciła wiele na swej popularności. Interesujące uwagi Autora wskazują w tym względzie na uniwersalizm takiej postaci, co stanowić może niezły przyczynek do rozważań nad uniwersalnością natury ludzkiej, której pewne elementy wykazują cechę niezwykłej niezmienności niezależnie od czasu, przestrzeni i kultury.
Erotyzm ponowoczesny

Erotyzm ponowoczesny

Ponowoczesność to przede wszystkim nowy, oparty na wielości światopoglądów model etyczny, który można nazwać moralnością kompromisu. Charakteryzuje się on chroniczną niepewnością, co do słuszności działań i przekonań. W kontekście tej niepewności, jako jeden z jej najdotkliwszych objawów, pojawia się problem seksualności i związanego z nią erotyzmu, rozumianego jako zbiór funkcjonujących w przestrzeni publicznej przedstawień i refleksji na temat seksualności. By erotyzm zrozumieć, książka podejmuje analizę bardzo różnych źródeł – od artykułów w popularnych tygodnikach publicystycznych, przez prasę kobiecą, aż po internetową pornografię, której znaczenie w kulturze stale rośnie.Ponowoczesność to przede wszystkim nowy, oparty na wielości światopoglądów model etyczny, który można nazwać moralnością kompromisu. Charakteryzuje się on chroniczną niepewnością, co do słuszności działań i przekonań. W kontekście tej niepewności, jako jeden z jej najdotkliwszych objawów, pojawia się problem seksualności i związanego z nią erotyzmu, rozumianego jako zbiór funkcjonujących w przestrzeni publicznej przedstawień i refleksji na temat seksualności. By erotyzm zrozumieć, książka podejmuje analizę bardzo różnych źródeł – od artykułów w popularnych tygodnikach publicystycznych, przez prasę kobiecą, aż po internetową pornografię, której znaczenie w kulturze stale rośnie.
Tworzenie i konsekracja boskich przedstawień w sztuce hinduistycznej

Tworzenie i konsekracja boskich przedstawień w sztuce hinduistycznej

W książce zaprezentowano proces tworzenia i konsekracji wizerunków w tradycji hinduistycznej na podstawie tłumaczeń wybranych rozdziałów Viṣṇudharmottarapurāṇy. Ten encyklopedyczny w swym charakterze sanskrycki zbiór, powstały w kręgu wyznawców Wisznu, w trzeciej księdze zawiera ikonograficzne opisy bóstw hinduizmu. Poza tym przedstawia objaśnienia poszczególnych elementów wizerunków i ich znaczenie w sferze religijnej. Publikacja koncentruje się na przedstawieniu zwanym Trimūrti ilustrującym koncepcję współistnienia i współdziałania trzech głównych bóstw hinduizmu: Brahmy odpowiedzialnego za stwarzanie świata, Wisznu czuwającego nad jego trwaniem i Śiwy przynoszącego zniszczenie na koniec cyklu.W książce zaprezentowano proces tworzenia i konsekracji wizerunków w tradycji hinduistycznej na podstawie tłumaczeń wybranych rozdziałów Viṣṇudharmottarapurāṇy. Ten encyklopedyczny w swym charakterze sanskrycki zbiór, powstały w kręgu wyznawców Wisznu, w trzeciej księdze zawiera ikonograficzne opisy bóstw hinduizmu. Poza tym przedstawia objaśnienia poszczególnych elementów wizerunków i ich znaczenie w sferze religijnej. Publikacja koncentruje się na przedstawieniu zwanym Trimūrti ilustrującym koncepcję współistnienia i współdziałania trzech głównych bóstw hinduizmu: Brahmy odpowiedzialnego za stwarzanie świata, Wisznu czuwającego nad jego trwaniem i Śiwy przynoszącego zniszczenie na koniec cyklu.
Światło czas i transcendencja

Światło czas i transcendencja

Artykuły zgromadzone w książce można właściwie podzielić na dwie grupy. Trzy pierwsze, autorstwa Łukasza Trzcińskiego, Piotra Mroza i Joanny Greli, odnoszą się do indywidualnego doświadczenia człowieka opisywanego w wielkich systemach filozoficznych i religijnych, a tytułowa relacja światła i czasu zostaje tu odniesiona przede wszystkim do procesu poznania. W takim podejściu nie obowiązują pytania „skąd" i „dlaczego".
Żebracy, włóczędzy i oszuści na arabsko-muzułmańskim Wschodzie X-XIV wieku

Żebracy, włóczędzy i oszuści na arabsko-muzułmańskim Wschodzie X-XIV wieku

Książka jest pierwszą na gruncie polskich badań orientalistycznych próbą przeprowadzenia typologii środowisk żyjących na marginesie życia społecznego w klasycznym oraz wczesnopoklasycznym świecie islamu. Autorka przybliża w niej bogatą i barwną tradycję żebraczo-włóczęgowską poprzez wnikliwą analizę wybranych środowisk związanych z szeroko pojętą rozrywką ludu, quasi-edukacją, znachorstwem, praktykami żebraczymi i okultystycznymi.Książka jest pierwszą na gruncie polskich badań orientalistycznych próbą przeprowadzenia typologii środowisk żyjących na marginesie życia społecznego w klasycznym oraz wczesnopoklasycznym świecie islamu. Autorka przybliża w niej bogatą i barwną tradycję żebraczo-włóczęgowską poprzez wnikliwą analizę wybranych środowisk związanych z szeroko pojętą rozrywką ludu, quasi-edukacją, znachorstwem, praktykami żebraczymi i okultystycznymi.