Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nauka

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Publikacje

Przez kultury i cywilizacje

Przez kultury i cywilizacje

Na książkę, którą oddajemy do rąk Czytelnika, składa się wybór artykułów autorstwa współpracowników, uczniów i przyjaciół Andrzeja Flisa. Są to studia, które powstały z jego inspiracji, są teksty, które zawierają odpowiedzi na zadane przez Niego pytania, są wreszcie rozważania na tematy, którymi Profesor interesował się w sposób szczególny i chętnie słuchał o nowych odkryciach i ustaleniach. Książkę zamyka niepublikowany dotąd Artykuł Profesora.Na książkę, którą oddajemy do rąk Czytelnika, składa się wybór artykułów autorstwa współpracowników, uczniów i przyjaciół Andrzeja Flisa. Są to studia, które powstały z jego inspiracji, są teksty, które zawierają odpowiedzi na zadane przez Niego pytania, są wreszcie rozważania na tematy, którymi Profesor interesował się w sposób szczególny i chętnie słuchał o nowych odkryciach i ustaleniach. Książkę zamyka niepublikowany dotąd Artykuł Profesora.
Logos, mit i ratio. Wybrane koncepcje racjonalności od XV do XVII wieku

Logos, mit i ratio. Wybrane koncepcje racjonalności od XV do XVII wieku

W książce został przedstawiony problem narodzin koncepcji ratio w epoce renesansu. Nawet pobieżna analiza źródeł nie pozostawia wątpliwości, że mit odegrał szczególną rolę w kształtowaniu ówczesnego pojęcia racjonalności. Rzetelna i obiektywna rekonstrukcja tych poglądów nie należy jednak do zadań łatwych, gdyż dzisiejsze kategorie poznawcze nie pasują do tego swoistego i pełnego pasji okresu, a racjonalność, o której tu mowa, nie tylko nie podlega rygorowi współczesnej definicji, lecz staje czasem także w ostrej opozycji do wobec tradycji średniowiecznej. W koncepcji racjonalności zakorzenionej w renesansowej interpretacji mitów wyraziła się próba nowego określenia miejsca człowieka w świecie. Mityczne wyobrażenia przyczyniły się do zbudowania bezprecedensowego w świecie chrześcijańskim przekonania, że człowiek może współtworzyć świat, przekształcać otwarte dzieło natury, i nawet jeżeli źródła tych twierdzeń pozostawały w dużej mierze irracjonalne, to stały się one istotnym komponentem nowożytnej racjonalności.W książce został przedstawiony problem narodzin koncepcji ratio w epoce renesansu. Nawet pobieżna analiza źródeł nie pozostawia wątpliwości, że mit odegrał szczególną rolę w kształtowaniu ówczesnego pojęcia racjonalności. Rzetelna i obiektywna rekonstrukcja tych poglądów nie należy jednak do zadań łatwych, gdyż dzisiejsze kategorie poznawcze nie pasują do tego swoistego i pełnego pasji okresu, a racjonalność, o której tu mowa, nie tylko nie podlega rygorowi współczesnej definicji, lecz staje czasem także w ostrej opozycji do wobec tradycji średniowiecznej. W koncepcji racjonalności zakorzenionej w renesansowej interpretacji mitów wyraziła się próba nowego określenia miejsca człowieka w świecie. Mityczne wyobrażenia przyczyniły się do zbudowania bezprecedensowego w świecie chrześcijańskim przekonania, że człowiek może współtworzyć świat, przekształcać otwarte dzieło natury, i nawet jeżeli źródła tych twierdzeń pozostawały w dużej mierze irracjonalne, to stały się one istotnym komponentem nowożytnej racjonalności.
Pustka jest radością, czyli filozofia buddyjska z przymrużeniem (trzeciego) oka

Pustka jest radością, czyli filozofia buddyjska z przymrużeniem (trzeciego) oka

Niech ta książka będzie próbą wyjaśnienia pewnego żartu, za którym stoi doświadczenie buddyjskiej filozofii. Będzie to, jak widać, wyjaśnienie nieco przydługie i zawierające niejedną dygresję, ale na swoje usprawiedliwienie mam to, że i ono może być żartobliwe. Będzie to również wyjaśnienie przedstawiające sporą część buddyjskiej filozofii, bo to ona właśnie zmieniona poprzez medytację w żywe doświadczenie, staje się najlepszym powodem do radości, co nie koniecznie jest faktem powszechnie znanym.Niech ta książka będzie próbą wyjaśnienia pewnego żartu, za którym stoi doświadczenie buddyjskiej filozofii. Będzie to, jak widać, wyjaśnienie nieco przydługie i zawierające niejedną dygresję, ale na swoje usprawiedliwienie mam to, że i ono może być żartobliwe. Będzie to również wyjaśnienie przedstawiające sporą część buddyjskiej filozofii, bo to ona właśnie zmieniona poprzez medytację w żywe doświadczenie, staje się najlepszym powodem do radości, co nie koniecznie jest faktem powszechnie znanym.
Ograniczenia swobody wypowiedzi dopuszczalne w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka

Ograniczenia swobody wypowiedzi dopuszczalne w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka

Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca

Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca

"Pierwsza w Polsce książka o tańcu współczesnym. Spojrzenie na jego korzenie oraz proces rozwoju, a także związki z innymi dziedzinami sztuki. Do tego sylwetki najważniejszych twórców. Niezastąpiony przewodnik po eksperymentach, których podmiotem jest ciało w ruchu. Różnorodne zastosowanie: jako podręcznik, ale i do poduszki. Dla początkujących, jak też zaawansowanych. Pozycja obowiązkowa." "Na początku chciałem napisać zupełnie inną książkę, tak brzmi pierwsze zdanie książki Wojciecha Klimczyka. Na szczęście jednak udało mu się napisać "Wizjonerów ciała", tom, który można nazwać kamieniem milowym pośród polskich pozycji poświęconych współczesnemu teatrowi tańca." (Marta Goławska, teatralia.com.pl)"Pierwsza w Polsce książka o tańcu współczesnym. Spojrzenie na jego korzenie oraz proces rozwoju, a także związki z innymi dziedzinami sztuki. Do tego sylwetki najważniejszych twórców. Niezastąpiony przewodnik po eksperymentach, których podmiotem jest ciało w ruchu. Różnorodne zastosowanie: jako podręcznik, ale i do poduszki. Dla początkujących, jak też zaawansowanych. Pozycja obowiązkowa." "Na początku chciałem napisać zupełnie inną książkę, tak brzmi pierwsze zdanie książki Wojciecha Klimczyka. Na szczęście jednak udało mu się napisać "Wizjonerów ciała", tom, który można nazwać kamieniem milowym pośród polskich pozycji poświęconych współczesnemu teatrowi tańca." (Marta Goławska, teatralia.com.pl)