Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Nauka

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Rola sanskryckiej literatury w formowaniu tradycji klasycznych tańców indyjskich

Projekt realizowany przy ośrodku badawczym École française d'Extrême-Orient w Pondicherry w ramach stypendium EFEO Junior Field Research Fellowship

Kierownik projektu: mgr Katarzyna Skiba

Czas trwania projektu: listopad 2013 – marzec 2014, Indie

Celem projektu jest zbadanie roli sanskryckiej literatury w procesie rozwoju form klasycznego tańca indyjskiego, na przykładzie tradycji kathak. Badania obejmują analizę treści sanskryckich traktatów kodyfikujących zasady rządzące sztukami performatywnymi w odniesieniu do współczesnej teorii i praktyki tańca kathak. Analiza dotyczy również adaptacji opowieści z eposów, puran i dramatów sanskryckich, jakie zdominowały repertuar kathaku w XX wieku. Obecność sanskryckich konwencji literackich, jak również popularność motywów z klasycznej literatury sanskryckiej we współczesnej sztuce kathak rozpatrywana jest w kontekście historycznych i socjokulturowych uwarunkowań „renesansu" klasycznego tańca indyjskiego. Projekt ma na celu wyjaśnienie tendencji do „sanskrytyzacji" sztuki kathak w procesach jej restytucji, zmiany struktur patronatu, systemu przekazu wiedzy, społecznych funkcji i statusu tancerzy. Przedmiotem badań jest także kwestia tego czy, i w jaki sposób, współcześni artyści kathaku odnoszą się do sanskryckich traktatów (Nāṭyaśāstra, Abhinayadarpaṇa, Saṅgītaratnākara, Saṅgītadarpaṇa, Nartananirṇaya), wykorzystanie opisanych w tych dziełach konwencji we współczesnej praktyce tańca i metodach treningu, a także aktualność repertuaru zaczerpniętego z sanskryckiej literatury i strategie jego reinterpretacji, podejmowane w celu dopasowania kathaku do kontekstu współczesności.

Zastosowane metody obejmują analizę tekstów, przedstawień tanecznych, nagrań i źródeł archiwalnych, obserwacje i wywiady z artystami i studentami w państwowych akademiach i prywatnych szkołach kathaku (Bangalore, Delhi, Lucknow, Baroda, Ahmedabad, Mumbaj).